środa, 22 sierpnia 2012

Budowa przebijaka pneumatycznego

Nazywany też kretem, przebijak wykorzystywany jest w przeciskach, które są alternatywną metodą układania rurociągów. Dziś, najczęściej robi się przewierty sterowane, jednak jeszcze kilkanaście lat temu to przeciski wykorzystywano najczęściej.

Przebijak ma trzy podstawowe części – korpus, tłok i tuleja sterownicza z amortyzatorem. Tłok i tuleja są schowane w korpusie cylindrycznym. W jego środku umieszczona jest gładź, po której tłok się porusza. W przedniej części korpusu znajduje się kowadło uderzające w tłok, w tylnej natomiast wykonany jest rowek. Są w nim umieszczone pierścienie, które zabezpieczają amortyzator by się nie wysunął z korpusu.

Tłok także w środku ma cylindryczną gładź. W niej umieszczona jest tuleja sterownicza. Z tyłu tłok posiada otwory, które przemiennie są zasłaniane i odsłaniane. Dzięki temu reguluje się przepływające sprężone powietrze. Na zewnątrz tłok ma rowki, które pozwalają na przepływanie powietrza w środku urządzenia.

Sprężone powietrze dostaje się do tłoka za pośrednictwem tulei sterowniczej. Stanowi ona także przesłony otworów w tłoku. Znajduje się ona pośrodku w elastycznym bloku. Absorbuje on energię wytwarzana przez tłok. Wspomniany blok wykonany jest ze sztucznego tworzywa, które odporne jest na uderzenia. Ma otwory, dzięki którym powietrze może być odprowadzane na zewnątrz.